Komentáře

1 Satine Satine | Web | 10. června 2012 v 20:38 | Reagovat

To mi stačilo vidět v Přeletu nad kukaččím hnízdem, fuj. Teď se mi jenom honí hlavou "Cože? Něco takovýho se ještě fakt používá, sakra?!" . To je jako kdyby doktoři používali pouštění žilou (a teď mi někdo řekne, že to se taky ještě stále používá a půjdu se zastřelit :D). Ne, přijde mi to jako naprosto nevhodná a nechutná metoda, která lidem spíš škodí než pomáhá. Zrušila bych to ihned!

2 Daniel Hloušek Daniel Hloušek | E-mail | Web | 11. června 2012 v 13:53 | Reagovat

[1]: Vidím to stejně, avšak na druhou stranu, dnes prý se nejedná o tak drastickou léčbu (krom východních zemí a Afriky), jako tomu bylo dříve. I tak bych raději měl deprese, než si slintal na košili. :D

3 Čivava Čivava | Web | 11. června 2012 v 14:44 | Reagovat

Neuvěřitelné, vůbec jsem netušil, že se takováto léčba ještě používá. Zrušit!

... ,,Údajně schopný lékař si může touto léčbou vydělat okolo osmnácti tisíc dolarů, a proto se tato metoda drží." - vůbec mě to v dnešní době nepřekvapuje :-?

4 Daniel Hloušek Daniel Hloušek | E-mail | Web | 11. června 2012 v 14:47 | Reagovat

[3]: Áno, lobotomie již od padesátých let se nepoužívá (obdoba lobotomie od osmdesátých let), ale elektrošoky se z "vesela" používají dále a to i v našem státě, kde se hojně tímto léčí těžká deprese.
Bohužel, je to tak. :-|

5 Lemonpie Lemonpie | Web | 13. června 2012 v 20:06 | Reagovat

Jsem vážně tak divná, nebo je normální číst nadpis jako "elektrošky"? K tématu - po tom, co jsem se dozvěděla, že si člověk může přes internet pronajmout programem ovládanou pušku nainstalovanou v africkém safari a půl hodiny si přes internet střílet zvířata, mě toho překvapí už docela málo. Ale co probůh člověka dožene k tomu, že si do mozku nechá pustit napětí, o kterém jsme se ve fyzice učili jako o smrtelném? Nevím, jestli má otázka: "Jaký je váš názor?" zrovna smysl, alespoň já teda v tomhle mám docela jasno.

6 Daniel Hloušek Daniel Hloušek | E-mail | Web | 14. června 2012 v 16:09 | Reagovat

[5]: Heh, možná jsi jediná. :D
Stále mne překvapuje, jak lidé jednají proti vlastním zkušenostem. Vědí, že to je nebezpečné a stejně tím léčí.

7 pavel pavel | Web | 14. června 2012 v 21:10 | Reagovat

Jen na vlastní nebezpečí. :D

8 Gabi Gabi | Web | 18. června 2012 v 21:03 | Reagovat

Je šílené, co jsou lidé schopni vymyslet za zástěrkou léčby.... Obrací se mi z toho žaludek, je to hnus.
Nejde mi do hlavy, jak tohle vůbec mohl někdo udělat a ještě si myslet, že pomáhá...

9 edithhola edithhola | E-mail | Web | 21. června 2012 v 20:45 | Reagovat

Před deseti lety jsem chodila na skupinovou terapii. Byla tam i dívka po několika elektrošocích. Byla jsem v šoku, že se to ještě dělá. Zajímalo by mě opravdu odborné stanovisko nevyhnutelnosti elektrošoků pro určité typy deprese. Dodnes jsem z toho v šoku a tu dívku stále vidím, jak byla bílá jako stěna ještě dva měsíce poté. Sand jednou dopíšu Renu a její tygři, kde bude vše, co jsem na skupině zažila.

10 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 3. července 2012 v 18:20 | Reagovat

To je hnus, velebnosti. Mám v rodině osobu, která elektrošoky taky podstoupila, zhruba před dvaceti lety. A ne, nikdy to nehci zažít, měli by to zakázat.
Bohužel tohle nejsou jediné brutlní metody které kdy praktikovali. Vyhánění údajných démonů z šílených dívek znásilňováním se v Africe běžně děje... A možná ne jen tam.

11 T. T. | 3. srpna 2012 v 0:19 | Reagovat

Já s článkem nesouhlasím, jsem jedním z lidí, kteří tuto metodu nepovažují za špatnou.
Nemyslím snad, že by neměla žádná rizika, ale to mají asi všechny metody, které nějak pracují s lidskou duší.

Jen pro upřesnění, existují poruchy, které se nedají léčit zatím žádnou jinou metodou, například letální katatonie. I těžké deprese se někdy nedají léčit jinak, než právě ECT. A prosím, argument "radši bych měl depresi..." je naprosto mimo mísu. Člověk v takovém stavu většinou ani není schopný potvrdit léčbu, nevstane z postele, kálí do ní. možná by se rád zabil (lidé, jejichž stav se zlepší, se občas pokoušejí o sebevraždu, protože předtím nemohli ani to). ECT je v některých případech jediná použitelná metoda, která může člověka vysvobodit z takového stavu.

Teď trochu jinak: v diskusi na stránkáchhttp://diskuse.doktorka.cz/elektrokonvulzivni-terapie/ byl poslaný mimo jiné i tento názor: "Vůbec to nebolí,krásně tě uspí,nevíš o ničem,pak tě poplácají a nechají tě asi dvě hodiny prospat.Trošku je člověk malátnej,ale dá se to vydržet,pomáhá to v těžkejch depresích.Měl jsem jich celkově 25,jeden rok 15 a v dalším roce 10.Teď je mi líp.Držím palce." To nevypadá na člověka, který by měl naprosto vymazaný mozek a slintal, že?
Sousedka mé známé byla na ECT, cítí se mnohem lépe a vedlejší učinky byly krátkodobé.

Samozřejmě, že ECT je asi hodně riskantní metoda. Říká se sice, že je úspěšná, ale její mechanismus není přesně znám. Každopádně v určitém stavu se nedá udělat nic lepšího. Nechat nemocného v některých stavech by bylo přímo nelidské.

Jen pro informaci:
http://www.deprese.psychoweb.cz/deprese-uvod/ect-elektrosoky
http://www.plhb.cz/content/elektrokonvulzivni-terapie-ect
Pár článků, které nabízejí i trochu jiný pohled.

" Na tomto obrození má významný podíl její dosud nepřekonaná vysoká účinnost a malé riziko výskytu vedlejších nežádoucích účinků a komplikací po zavedení celkové anestézie a svalové relaxace při jejím používání."

Ještě další informace: mediálně jsou elektrošoky naprosto démonizovány, můžeme to vidět v některých filmech. Co s na to ale podívat trochu jinak:
ECT je nákladná, k jednomu zákroku je potřeba anesteziolog se sestrou,psychiatr, předcházející EKG a kompletní interní vyšetření.
Nebylo by to poprvé, co by nějaká léčba byla demonizována jen z finančních důvodů. Podobně to bylo například u devitalizace rakoviny, která byla zakázána, protože farmaceutické firmy by přicházely o zisky. Povolena byla až když bylo možné ji provést farmakologickou cestou.

Další údaje:
"mortalita 1/50 000 ECT, terapie s velmi málo komplikacemi"

"V některých ojedinělých případech může ECT zvýšit krevní tlak, způsobit změny v srdečním rytmu a záchvaty trvající déle, než se předpokládalo. Riziko těžké a neléčené deprese je však daleko větší než podstoupení elektrokonvulzivní terapie."

Osobně si myslím, že je lepší riskovat vymytí mozku, než zbytek života strávit v posteli, neschopný jakékoliv akce, uprostřed zoufalství.
Nechci tím říct, že elektrošoky jsou hrozně fajn a měl by na ně jít každý, jen si myslím, že v určitých případech je to nejlepší a někdy i jediná metoda; znám lidi, kteří tvrdí, že ECT je možná i přijatelnější než antidepresiva. Samozřejmě, že je to léčba, která obnáší  rizika, ale to, jak jsem zmínil, asi každá práce s duší a mozkem.

12 xantypka xantypka | 20. listopadu 2012 v 15:04 | Reagovat

[11]: super článek a hlavně ne jednostranný pohled.Dneska ECT opravdu neprobíhá tak drasticky jako kdysi,jde spíš o takové elektrošočky.

13 juraj juraj | 21. prosince 2012 v 9:53 | Reagovat

nesuhlasim s pouzivanim ECT !Mali by to zakazat! Dnes je kyneticka a dynamicka farmakologia na vysokej urovni. ECT Povazujem za stredoveke mučenie.

14 antikt antikt | 12. ledna 2013 v 21:17 | Reagovat

Me se ECT nelibi ani dnes,a pak tady jde o to ze v 70letech se pouzivali sinusove pristroje,nechci to dopordrobna rozebirat nicmene tyhle elektrosoky jsou urcene pro akutni lecbu evn. shizofrenie,a neni pravda ze psych. nezna silnejsi metody,stale se dnes jeste pouziva psychochirurgie,autor diskuter asi neni dobre obeznamen s metodami.. :-D

15 ja ja | E-mail | 12. února 2013 v 23:51 | Reagovat

Bola som zhrozena zistenim, ze sa to este v dnesnej dobe 21.storocia využiva. A to este po zhliadnuti vystavy Psychiatria-hrozba, alebo pomoc.
Potom som rozpravala s clovekom, ktory o tom pisal diplomovku- vraj su vysledky dobre.
A este potom som rozpravala s pacientmi, ktori tym presli.
Na otazku a to si- ste s tym suhlasili- mi iba povedali-si v takom stave, ze podpisala by si aj zmluvu s diablom. Hocco. Vlastne si to ani neuvedomujes, co podpisujes.
Pravdepodobne to ma kratkodoby ucinok pomoci, pri obacnych bolestiach hlavy , poruchy videnia /ktore predtym neboli/, ale po case sa problemy vratia.
Posledne povedala klientka- nespim den pred zakrokom, lebo sa bojim a po zakroku noc zas nespim, lebo som nesvoja....
Kiezby to boli jedine prebdene noci v ich zivote.
Keby ze- hned podpisem pod zakaz tohto sposobu liecby.

16 pacientka pacientka | 9. března 2013 v 19:05 | Reagovat

Tak za prvé, prošla jsem tím před rokem a probíhá to trochu jinak. Zadruhé, v článku je dost chyb, a to nemám na mysli chyby gramatické.
Nicméně s touto léčbou taky nesouhlasím, nechápu jak je možné že mi jí nasadili, nebyla jsem ve stavu, abych byla schopná o tom rozhodnout a rozhodli za mě rodiče, přestože mi dávno bylo 18. Znovu bych do toho nešla. Mám s tím samé špatné zkušenosti a stejně mi to nepomohlo, jen mi nálada přesmýkla do mánie, ale za týden jsem byla téměř ve stejném stavu, jako před několika "léčebnými" zákroky šokem.

17 voltecehaka voltecehaka | E-mail | 21. dubna 2013 v 12:24 | Reagovat

Lidi jen logicky ... při procházení elektrického proudu tělem ne že dochází ke křečím , zahřívání , narušení nervových signálu ale taky k rozkladu krve. když se někde něco v mozku ucpe a praskne ... je to pozitivní ? jakožto elektronik beru elektrický proud jen jako nebezpečnou věc se kterou doma když se nudím vypaluju obrázky do kovu (k tomu je třeba jen 30 V !!!   oni použivaj přes 200 V):-P   šarlatanství.. magořina ... :-P

18 PROKOP PROKOP | 23. května 2013 v 7:31 | Reagovat

Dostal jsem tři elektrošoky pře 33mi léty na vojně. Vím jen, že od té doby se nedokážu ničeho leknout tak, že bych sebou trhnul, jako dříve. Naopak úplně ztuhnu, bez sebemenšího trhnutí. Od té doby taky neuznávám lásku, prostě neexistuje. ženy jsou pro mne odporná stvoření, které jen buzerují a nevědí co chtěj.

19 Martin Žačok Martin Žačok | E-mail | 15. července 2013 v 10:11 | Reagovat

Podívejte se na CCHR.cz, tam je pravda o psychiatrii. Je to celé jen velký byznys, existují mnohem lepší metody práce s duší, které nejsou riskantní, a opravdu vyléčí člověka z depresí. Psychiatrie je překonaná věc.
Elektrošoky, inzulinové šoky zrušit, ničí to a zabíjí ročně plno lidí, kteří by ještě mohli žít skvělý život, pokud by podstoupili ty jiné metody.

20 Martin Žačok Martin Žačok | E-mail | 15. července 2013 v 10:12 | Reagovat

[17]:Přesně tak to je. Je to šarlatánství.

21 Martin Žačok Martin Žačok | E-mail | 15. července 2013 v 10:14 | Reagovat

[15]: CCHR se daří situace měnit, jednou se zruší i elektrošoky díky CCHR.

22 Martin Žačok Martin Žačok | E-mail | 15. července 2013 v 10:16 | Reagovat
23 Martin Žačok Martin Žačok | E-mail | 15. července 2013 v 10:18 | Reagovat

[5]: Je známo několik případů lidí, kterým to udělali proti jejich vůli. Je to byznys pro psychiatry. CCHR.cz

24 asdf asdf | 22. ledna 2014 v 4:38 | Reagovat

Souhlasim s clankem, akorat by podle me bylo poucnejsi pouzit statistiky ceske. Napr. V jedne prazske nemocnici se provadi kazde pondeli rano. Myslim, ze je to problem spis pro to, ze pokud je clovek hospitalizovan, muze je dostat legalne i nasilim, pokud je duvod a to muze byt napr nastvani jednoho z oblibenych vedoucich lekaru. Pokud neco naridi nadrizeny lekar, podrizeny to odkyvne. Takze ve vysledku vsem pacientum s psychozou zabiraji leky.

25 jano1233 jano1233 | E-mail | 3. února 2014 v 18:01 | Reagovat

[19]:Dobrý večer , mohli by ste mi poradiť nové metody na vyliečenie depresií ?

26 kamo kamo | 6. února 2014 v 0:10 | Reagovat

zajímavé. Většina by to zakázala. A hned. Problém je asi v tom, že většina z vás, kteří tady píšete vůbec netuší, co to vlastně deprese je. A až budete mí tu zkušenost, až budete vědět, jaké to je, pak tady šmahem odmítejte metody, kterou jsou dle vás středověkým mučením. Já vím přesně, jak taková deprese vypadá, a řeknu vám, že bych si nechal do těla pustit skoro cokoli, jen aby to přešlo. Když je někdo kvůli depresi schopen spáchat sebevraždu, znamená to, že je schopen překonat nejsilnější pud, který má a to je pud sebezáchovy. To bude asi dost vostrý, nemyslíte? Tak nesuďte a nezakazujte, když nevíte...

27 tomas p tomas p | 17. března 2014 v 18:58 | Reagovat

Dost debilní a nepravdivý článek. Až zažijete depresi tak uděláte cokoliv, dnešní ECT nemá nic společnýho s tím co tady píšete...

28 Lexy~ Lexy~ | 8. dubna 2014 v 19:48 | Reagovat

:-| a ješte více se bojím

29 honza honza | E-mail | 19. července 2014 v 7:31 | Reagovat

V poradu australske televize tohoto roku(2014)se priznal psychiatr ze statu Queensland,ze jich za posledni rok v tomto state provedli 250.Na otazku jak to pracuje odpovedel on a dalsi "odborni"kolegove,ze nevi ale pomaha to.To jen aby jste byli v obraze jak to v angloamerickem svete a Australii funguje.Zdravi Honza

30 Eliska Eliska | 7. května 2015 v 16:44 | Reagovat

Ja mam s Ect pozitivni zkusenost. Pred nasazenim teto lecby jsem byla v hlubokych depresich na ktere nezabiraly zadne leky a byly chvile kdy jsem tu ani nechtela byt. A diky    teto lecbe se mi udelalo mnohem lepe, takze diky bohu za ni!

31 Viera Viera | E-mail | 13. února 2016 v 20:49 | Reagovat

Nuž urobila by som tieto pokusy na tých,kto túto liečbu praktizujú.
Mne tak zničili švagrinú v liečebni Pezinok a ešte ju donútili podpísať súhlas,lebo jej povedali, že ako ináč
Vás máme liečiť.... [:tired:]

32 eva eva | 18. května 2016 v 19:55 | Reagovat

Je zde někdo, komu to pomohlo? Napište prosím

33 guztav guztav | E-mail | 9. června 2016 v 10:09 | Reagovat

jdu na elektro šoki tak mi poprejte hodně stestí :) pak řeknu :D jetli to pomohlo nebo ne :-D

34 personally personally | Web | 9. září 2016 v 9:54 | Reagovat

půjčky žďár nad sázavou :D

35 Jakub Jakub | E-mail | 3. prosince 2016 v 22:42 | Reagovat

Větší blábol už jsem hodně dlouho nečetl. Prosím autora, aby se dále již neztrapňoval a nepokoušel se vyjadřovat k něčemu, čemu zjevně vůbec, ale vůbec nerozumí.

36 Lena Lena | E-mail | 2. ledna 2017 v 11:37 | Reagovat

Mám syna, kterému aplikovali bez jeho souhlasu 7x elektrošoky v PN Opava. V současné době mu hrozí stejný problém. Šoky odmítá, ale oznámili mu, že si vyžádají souhlas u soudu. Je to  nepřijatelná situace, jak se bránit?
Syn po elektrošocích není schopen se soustředit, není schopen si číst, nepamatuje si, jeho reakce jsou opožděné ...

37 crazy girl crazy girl | 26. února 2017 v 22:01 | Reagovat

Prodělala jsem elektrošoků tolik,že si to nepamatuju, mám ztrátu paměti, která je nejspíše trvalého rázu, protože trvá už přes dvacet let, už několik let jsem naprosto v pořádku a dnes jsem si naprosto jistá, že prvotní rozhodnutí o mém zdravotním stavu bylo naprosto mylné. Bohužel mi to zničilo mládí, zkazilo budoucnost a zkomplikovalo zbytek života, kdyby diagnóza, kterou mi psychiatři diagnostikovali, byla správná, tak už nejsem několik let bez medikace a psychiatr by mi neřekl, že už k němu nemusím  chodit, schizoafektivní porucha je totiž dle toho, co jsem o ní četla trvalého a nevyléčitelného charakteru. V mém případě se bohužel jednalo o to, že jsem velmi aktivní a energická a rodiče neunesli mou pubertu a tak mě radši ve 14 letech nechali šoupnout do blázince, aby mě měli pod kontrolou, pak samozřejmě v osmnácti letech mi začali dávat elektrošoky a dnes je mi 39 let, mám naprosto zdravou osmiletou dcerku, na kterou díky tomu, co rodiče nechali provést mně, kouká spousta lidí skrz prsty. Snažili se mě donutit dát ji do zvláštní školy, chodí do normální do druhé třídy a má samé jedničky. Já si kdysi dodělat školu neměla šanci, při medikaci a elektrokonvulzivní terapii, to prostě nebylo možné. Takže teď, když mi je skoro 40 chodím do školy na denní studium na učňák, protože "díky" rodičům mám papíry na hlavu. Chodím do školy a baví mě to jako kdysi, i když je to trošku směšný, díky tomu, většina žáků tam chodí, jen kvůli tomu, aby je rodiče nevyhodili z domu a dle toho jejich výkon ve škole vypadá. Ale každopádně to beru jako poslední a jedinou šanci, jak si dodělat vzdělání a nebýt pod tlakem a ještě zvládat věnovat se své malé dcerce. Mám i ve svém věku samé jedničky. I kdysi jsem měla, ale tenkrát jsem dělala obchodní akademii. Bohužel rodiče mě radši nechali nacpat práškama a pouštět elektriku do hlavy. Místo, aby se pokusili to řešit nějakým šetrnějším způsobem. Dodnes jsem jim nedokázalao odpustit. Mám ztrata na šest let života, od svýcho 14 do 20 let věku si skoro nic nepamatuju. A nejspíš to tak zůstane napořád. :(

38 crazy girl crazy girl | 26. února 2017 v 22:10 | Reagovat

[5]: Vy si myslíte, že většina lidí podstupuje šokovou terapii dobrovolně a při plném vědomí? Já napřiklad bych s tím nikdy dobrovolně nesouhlasila. Bylo mi řečeno, že jsem souhlas podepsala, pokud ano, byla jsem totálně mimo díky vlivu psychofarmak, která jsem byla nucena brát a pokud ne, tak to za mě podepsala máma, i když mi tvrdí, že ne. Při plném vědomí, bych s tím nikdy nesouhlasila. Takže asi tak

39 wicomt wicomt | E-mail | 28. května 2018 v 13:47 | Reagovat

Copak se tato léčba ještě používá, vždyť je 21. století. Jaká jsou poškození osob, které takovou léčbu dostali? Uzdravil se po této léčbě někdo nebo jsou z toho doživotní následky? Pracuje někdo z takto léčených lidí na dobře placeném místě nebo tito lidé zastávají jenom špatně placená místa nebo jsou v trvalém invalidním důchodu? Máte někdo zkušenosti?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.