Psychologie nakupování

16. prosince 2012 v 19:00 | Daniel Hloušek |  Články

Psychologie nakupování


Leckterý muž by mohl s povzdechnutím potvrdit značnou nezřízenost drahých poloviček v nakupování, a mnohé ženy by mohly potvrdit muže jako nepřirozenou nákupní brzdu. Zatímco mužům jde o sociální postavení, které by mělo zajistit větší pozornost mnoha žen, tak něžné pohlaví nakupuje pro svůj pocit a zalíbení. Jaká je psychologie nakupování?

Kolektivní nekontrolovatelnost


Řada psychologických studií zkoumala vliv okolí na naše rozhodování a soudnost. Výsledky víceméně potvrzují starý známý zejména pro muže odstrašující fakt, že hlavním důvodem nákupu není účelnost nebo potřebnost, nýbrž zájem okolí a aktuální rozpoložení. Psychologové zjistili, že mnozí lidé chodí nakupovat zejména ve chvíli největšího stresu, čímž se paradoxně uklidňují a navyšují si sebevědomí. Důvodem je dopamin, který vzniká ve chvíli nějakého opojení. V momentě, kdy hladina dopaminu je menší, máme tendenci tuto hladinu vyrovnat a pro mnohé je zdrojem dopaminu nakupování. I když to v některých obchodech nelze vážně poznat, většina zaměstnanců obchodů je školena v usmívání se. Dle studií více vydělávají obchody, kde se zaměstnanci usmívají, a hraje hudba. Klidnější hudba zpomaluje vnímání času, které vede k možné neplánované útratě navíc. Zatímco rychlejší hudba pobízí k impulsivnímu rozhodování a k experimentování, což v mnoha případech vede k nespokojenosti a k novému nákupu již ověřených produktů. Jeden průzkum také prokázal, že zákazníci ve vinárně si kupovali dražší vína v momentě, kdy hrála klasická hudba, kdežto při populární hudbě se sice zvýšilo množství, ale také snížila kvalita kupovaného vína.

V jedné malé pizzerii ve Francii, Gueguen a Peter zkoumali, jaký vliv na nákup mají různé vůně. Nejmenší ochota utratit více peněz byla v první sobotu, kdy pizzerie nebyla vystavena žádné výraznější vůni. Druhou sobotu se prodeje značně zvýšily a při použití citrónové vůně lidé měli nejvyšší nutkavou tendenci něco si koupit. Avšak většina psychologů se shoduje na tom, že nakupovat s prázdným žaludkem je značnou zátěží pro naše finance, nehledě na vůně.

Čím více jsme hladoví, tím větší je šance nekontrolovatelného nákupu a ztrácíme tendenci se sebou smlouvat. Hned v druhé uličce se na vás dívá mile působící personál s ochutnávkou dobře vypadajícího jídla, vzápětí procházíte kolem uzenin a na konci opět ochutnávka. Výsledek tohoto nákupu je víceméně jasný a nakonec nakoupíte i to, nad čím doma se značným studem budete dlouze přemýšlet, proč jste to vůbec koupili a k čemu je vám to dobré. Dan Arielly ve své knize popisuje jev porovnávání cen. Stanovujeme hodnotu věcí porovnáváním cen mezi sebou. Příkladem je zboží u pokladen, které je výrazně levnější. V momentě, kdy jsme se u pokladny, jsme se již zavázali k zaplacení a dostali se přes větší psychické překážky si něco dražšího koupit. Proto cena u pokladen se zdá být zanedbatelná a v konečném důsledku jsme schopni na poslední chvíli utratit víc, než během celého nákupu.

Nechuť platit …spíše lenost


Opravdu jen malé procento nakupujících zažívá při placení takový pocit, který by si chtěli zopakovat. Výzkumné studie ukázaly, že pokud vlastníme nějaký předmět místo peněz, máme představy o vyšší ceně, než lidé, kteří mají peníze namísto zboží. V experimentu, kdy jedna část dostala džbánek s možností jej vyměnit za peníze, se ukázalo, že druhá skupina nakupujících, kteří disponovali financemi, ale neměli džbánek, měli představu o ceně menší, než ti, kteří džbánek vlastnili. V průměru skoro každý z první poloviny požadoval jednou tolik peněz, co byli ochotni utratit lidé z druhé skupiny. Klasickým marketinkovým trikem je rozmístění zboží v regálech. Dražší produkty se obvykle nacházejí na úrovni očí, a ve chvíli, kdy zrovna najdeme to, co jsme hledali, to jednoduše koupíme a nebudeme dál hledat. Přitom často levnější alternativy se nacházejí rovnou pod tímto zbožím.

Černá je známkou luxusu, proto podvědomě po ní touží mnoho lidí. Kdežto červená barva evokuje dojem okamžitosti, která nutí k rychlému jednání. Není divu, že se používá při výprodejích. Zelená barva je naopak známkou křehkosti, nevinny, proto si ji kupují klidnější lidé, kteří se nebojí odlišovat se od ostatních. Modrá barva vzbuzuje pocit jistoty a společně s oranžovou jsou to nejčastější barvy produktů.

Válečná zóna a závislost


Muži nakupování berou jako válečnou stezku, ze které jsou schopni se osypat. Ženy se chtějí stát královnou pomsty, nebo jednoduše se tímto baví. Jak známo, ženy mají vyvinutější komunikační centrum v mozku, a rády se o všem při nakupování baví. Pro ženy je jednodušší jít nakupovat, když se dají do řeči s další ženou, nebo se přidá prodavačka. Muži vidí obchody jako bitevní pole, kam rády chodí ženy, které na sebe navleknou deset kilo oblečení a spokojeně jdou k pokladně s vědomím, že toho zase trochu více nakoupily. Muži nakupují spíše účelově a postarší konzervativnější pánové sází na ověřené zboží. Je mu jedno, že má sako z dob jeho narození, hlavně že ho má. To samé by se dalo tvrdit o ostatních produktech. Šampón, který umývá a žiletka která holí, nesleduje, jak voní a ani jak holí.

Hlavním důvodem, proč se pánové zajímají o nakupování je podvědomý fakt, že pro něžné pohlaví je hlavní prioritou sociální postavení a zdroje, poté až vzhled. K zajištění dobrého sociálního postavení je dobré oblečení, které charakterizuje jedince a pokud možno se i kultivovaně projevovat, což už ale je mimo rámec většiny obchodů. Studie ukázaly, že muži, kteří se scházeli se ženami pokaždé v jiném oblečení, byli atraktivnější, než ti, co tomu oblečení moc nedali a největší změnou byla maximálně znovu vyžehlená košile. Studie ale také ukázala, že mnohé ženy si u mužů s pestrým šatníkem myslely, že jsou metrosexuálové, nebo gayové, což v heterosexuálním muži jistě nevyvolá radost.

Kdekdo se pousměje při představě, že existuje i závislost na nakupování. Tato závislost často ale vede k zadlužení a přes tajnůstkářské schovávání nakoupených věcí se krom výpisů účtů nedá lehce zjistit. Koran a jeho kolegové z telefonických průzkumů zjistili, že z více jak 2500 respondentů šest procent trpí závislostí na nakupování. Roberts a Chris Manolis z univerzity v Ohiu zkoumali čtyři sta studentů s průměrným věkem kolem devatenácti let. Studenti odpovídali vztah k materiálním věcem, používání kreditních karet nebo na postoj k penězům. Výsledným zjištěným byl fakt, že introverti s nízkým sebevědomím této závislosti propadají častěji, než ostatní. Jaké máte zkušenosti vy s nakupováním?
 

14 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

"Jste závislí na nakupování?"

Ano.
Ne.

Komentáře

1 Čerf Čerf | E-mail | Web | 16. prosince 2012 v 20:34 | Reagovat

Nakupovat chodím jen tehdy, když něco nutně potřebuji, a ještě nerad, takže si myslím, že závislý nejsem :-).

2 Johana Johana | 17. prosince 2012 v 19:15 | Reagovat

Sympaticky pojednáno :-) !
(Protestuji proti žebříčku - sociální postavení, zdroje, vzhled. Taky jsem to ledaskde četla, ale blbost na entou!
Nejdůležitější je celkový pocit, že se ten chlap sám cítí v pohodě a navýši, a navíc se umí chovat přiměřeně okolnostem.Pokud ne, nic z výše jmenovaného mu nepomůže ...  )

3 Lenka Lenka | E-mail | Web | 27. prosince 2012 v 21:13 | Reagovat

Já musím chodit nakupovat sama, jinak mám pocit, že někoho zdržuju. Nejvíc mě může naštvat to, když se na mě zaměstnanec kouká jako na někoho, kdo nutně potřebuje pomoct, nebo chce něco ukrást...

4 L. L. | Web | 11. ledna 2013 v 17:44 | Reagovat

Fajn článek :-) závislá nejsem, protože vím, kdy mám dost, ale na druhou stranu, bych měla utracet asi méně. Ale být bohatá (nebo alespoň průměr), tak kupuju častěji a bez výčitek (myslím:)

5 Angel Darkwood Angel Darkwood | Web | 22. ledna 2013 v 23:11 | Reagovat

Takové to lítání po obchodech nenávidím, vyloženě mě otravují zaměstnanci, kteří mají přikázáno se mermomocí vtírat zákazníkovi a falešně se usmívat. Spíš to člověka od nákupu odradí. Jediný obchod, kde nespěchám na to, abych zase honem vypadla pryč, jsou Levné knihy nebo obecně knihkupectví.
Jinak bych řekla, že v dnešní době už dávno neplatí, že muži berou nakupování jako něco, co je prostě potřeba. Z mých kamarádů mužského pohlaví nakupují téměř všichni rádi a jsou schopni strávit ve městě hodiny, když s nimi člověk jde, tak je to utrpení. A to jsou "normální".

6 K. K. | 18. března 2013 v 16:10 | Reagovat

Knihy a jídlo jsou jediné věci na kterých si dám při výběru opravdu záležet. Ale věci typu boty, oblečení a doplňky to opravdu nemusím.

7 slevy-brno slevy-brno | 20. května 2013 v 0:46 | Reagovat

Při nákupu chci ušetřit, proto se dívám před nákupem vždy na http://slevovykupon.net/

8 Hynek Hynek | E-mail | Web | 29. září 2014 v 12:40 | Reagovat

Podle mě je to dost individuální, já nakupuji poměrně často na http://www.all-bazar.cz/ ale jen když potřebuji

9 jana jana | E-mail | Web | 6. října 2014 v 14:14 | Reagovat

Já tedy nakupuji moc ráda, ale jen věci, které se mi líbí, třeba na http://www.bagzoom.cz/ kabelky

10 Karla Karla | E-mail | Web | 22. října 2014 v 11:35 | Reagovat

Já mám nákupní horečky, doma už mi praskají šatní skříně ve švech, pořídila jsem si náhradní policový systém http://regalsistem.cz/

11 Alča Alča | Web | 17. března 2015 v 22:07 | Reagovat

Doporučuji přírodní kosmetiku Oriflame. Já sama jsem se zaregistrovala na www.oricosmetics.cz , kde jsem ke své registraci získala dárky zdarma a také vzorečky.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama