Leden 2013

Psychologie přitažlivosti

13. ledna 2013 v 19:00 | Daniel Hloušek |  Články

Psychologie přitažlivosti


Ačkoliv nefalšovaný úsměv roztáhne ústa stejně tak, jako předstíraný, vědci před více jak sto lety zjistili, že kůže kolem očí se nakrabatí jen v případě upřímného výrazu. Mezi výzkumníky se ale v nedávné době začaly objevovat studie, které se zabývají touto choulostivou vědou a zjistili, že déletrvající úsměv, který trvá déle než půl vteřiny a ve spojení s lehce nakloněnou hlavou k protějšku je vnímán za lehce koketní na který, leč někdy neadekvátně zareaguje celá řada mužů méně omaleným výrazem. Jaká je psychologie přitažlivosti?

Hlad má velké oči


Mnozí odborníci na vývojovou psychologii tvrdí, že hladoví muži preferují silnější ženy, které svými rozměry předpokládají snadnější přístup k jídlu. V. Swami a M. J. Tovee provedli výzkum, ve kterém požádali studenty, kteří buď vcházeli do vysokoškolské menzy, nebo z ní vycházeli, aby ohodnotili atraktivitu žen rozdílných rozměrů. Přirozeně hladoví studenti za atraktivnější hodnotili plnoštíhlé ženy, proto takové ženy by měly své nic netušící v mnoha případech i oběti zvát prvně na drink, a až pak se domluvit na schůzce u večeře. V žádném případě by to nemělo být naopak, dobře stavěná žena by u drinku, zdali by k tomu ještě vůbec po jídle došlo, mohla vyslyšet pár poznatků muže na její tělo, které by se jistě nedaly hodnotit, jako kulantní a milé s optimistickou vyhlídkou.

Z výzkumů vyšlo najevo, že něžné pohlaví hodnotí muže za atraktivnější v okamžiku, kdy přistihnou jinou ženu, jak se na jistého muže usměje, nebo se dokonce v jeho přítomnosti baví. Je-li muž natolik empatický, že rozesměje jen obsluhu svou peněženkou při placení, tak by měl požádat nějakou svou kamarádku o to, aby se během večera smála jeho vtipům a pak jí nechat nenápadně zmizet. Výsledek je pak víceméně jasný, pokud se kamarádka nesmála příliš dlouho a v baru sedí už jen pár těžce zřízených jedinců, tak během večera přistoupí k muži jistá žena s ješitným pocitem, proč by neměla být tou, která se také bude usmívat.

Dojde-li k vysněnému pochopení, že by jeden z dvojice měl k protějšku přistoupit, nastává okamžik prvního dojmu. U pohovorů jsou to jen tři vteřiny, kdy je člověk schopen si udělat názor z oblečení, postoje a vzhledu, kdežto při osobním neformálním setkání je to skoro až pět minut. V mnoha případech záleží také na očekávání, kdy menší čas k prvnímu dojmu bude v případě, kdy oba chtějí jenom sex, než u těch, kteří chtějí intelektuálnější přátelství, nebo kvalitní vztah. Také známým faktem je, že priorita mužů je zejména vzhled, který není zrádný a hodnotí se snáz, jelikož se ženě během večera nezmění barva vlasů, velikost prsou a ani neztloustne o dvacet kilo. Ženě se povaha, sociální postavení a finance muže hodnotí mnohem hůře a déle, proto jsou to většinou muži, kteří vědí, do čeho jdou.

Vtípek, který se nevydařil


Není na škodu brát v potaz radu, že v prvních okamžicích bychom neměli moc vtipkovat. Podle vědeckých studií se lidé většinou smějí tomu, co je jim nejblíže a co zažili. Pokud jedinec uvidí, že se protějšek u nějakého tématu směje více, měl by tímto směrem decentněji zaobírat. Nicméně je z vědeckých výzkumů zřejmé, že lidé jsou přitahováni spíše těmi, kteří jsou z počátku vlažní. Namísto toho, abyste od samotného začátku se usmívali na všechny strany a lichotivě přikyvovali i na to, na co byste normálně nepřikyvovali, buďte spíše zdrženliví, a až později využili svého šarmu. Výzkumníci přišli také na to, že lidé jsou si blíž, když zjistí, že mají stejný názor na to, co se jim nelíbí, než když se shodnou na tom, co je dobré.

Existuje jisté podvědomé pravidlo, že zrychlené bušení srdce protějšku si mnozí naivně připisují ke své atraktivitě. Proto je riskantní hledat na koncertech vážné hudby, nebo v parku při dlouhých procházkách. Lepší je si zajít do kina na hororový film, nebo někam, kde budete znatelně pociťovat větší adrenalin, než u posezení u vína, kde největším adrenalinem mnohdy bývají pak schody. Psychologové Donald Dutton a Arthur Aron chtěli potvrdit slova mnohých básníků, že atraktivnější jsou ti, kterým rychle bije srdce. Požádali figurantku, aby oslovovala muže na dvou rozdílných mostech. Jeden z nich se nebezpečně pohupoval ve větru v šedesáti dvou metrové výšce nad skalnatým masivem, zatímco druhý byl níže a pevnější. Experimentátorka po položení několika otázek týkající se průzkumu, dala mužům své telefonní číslo pro případ, že by se chtěli o této práci dozvědět něco víc. Muži, kteří přecházeli nebezpečný most, připisovali svůj strach ve zvýšení tepové frekvenci ženě, proto se výrazně více snažili zkontaktovat ženu, kdežto muži na klidnějším mostě vzrušovala každá třetí žena a kontakt se stal poměrně bezpředmětným.

Psycholožky Cindy Mestonová a Penny Frohlichová z Texaské univerzity navštívily v Texasu několik velikých parků s atrakcemi. Zpovídaly zamilované páry buď těsně před nasednutím na horskou dráhu, nebo po absolvování nevolnost vytvářející jízdu. Požádaly kolemjdoucí, aby čísly od jedné do sedmi označili atraktivnost průměrně krásných lidí na fotkách a stejně tak měli ohodnotit svého partnera. Až dvakrát vyšší hodnocení fotografií se objevilo těsně po absolvování jízdy smrti, a tak drazí partneři s jistým smutkem sledovali menší hodnocení od partnera. Jednoduše svou rychlost srdce připisujeme aktuálnímu dění, proto dotazovaní před jízdou smrti považovali za atraktivnější své partnery a po jízdě fotky.

Hra na sdílení


Arthur Aron společně s kolegy se také pokoušel zjistit, zdali jisté téma konverzace může přispět k atraktivitě. Čím bližší vztah máme k druhé osobě, tím důvěrnější informace jí sdělujeme. Aron a jeho tým uvažovali nad tím, jestli by to fungovalo i opačně a provedli studii, ve které se lidé navzájem neznali. Dvojice dostaly předem připravené otázky, a některým bylo umožněno měnit jejich pořadí. Není překvapením, že dvojice, kde otázky se netýkaly jen všedních rutinních záležitostí, jaké hodinky preferuje a jaké jsou výhody umělého Vánočního stromku, vyvolaly takovou důvěru, která se buduje měsíce až roky.

Muži, kteří se snaží zaujmout ženy slovy, že milují přírodu a podporují charitu, je jejich snažení víceméně stejně zbytečné, jelikož z výzkumů vyšlo najevo, že ženy vždy o něco lépe hodnotí ty muže, kteří jsou ochotní za ženu riskovat život. Proto je lepší se zmínit o parašutismu, než o záchraně velryb. Podle internetového průzkumu, na kterém se podílel odborník na fitness, Sam Murphy, více než 6000 lidí vyjádřilo svůj názor k atraktivitě protějšku při různých sportech. Pro 57% žen přišlo atraktivní horolezectví, vzápětí se umístily další adrenalinové sporty.

Také je důležité v konverzaci zrcadlit, nejen svůj výraz. Podvědomě máme vrozenou tendenci napodobovat protějšek. Holandský psycholog Rick van Baaren provedl v jedné malé restauraci experiment, kdy číšnice měla dvěma způsoby jednat se zákazníky. V tom prvním měla vstřícně souhlasit, v tom druhém měla objednávku hlasitě zopakovat. Ti, kteří si vyslechli vlastní slova, nechali servírce o 70% vyšší zpropitné. Dalším experimentem bylo dokázáno, že během tří minut měly menší šance páry, kde jeden zmínil otřepanou frázi, nebo se snažil zaujmout svým vysokoškolským titulem. Kdežto ti, kteří nechali jistou volnost a zajímali se o protějšek z osobního hlediska, měli větší šance. Také krátký dotek je známkou vyššího postavení, proto vyvolává pocit blízkosti a moci. Jeden výzkum sledoval muže na tanečním parketu, kteří oslovovali experimentátorku. Ve chvíli, kdy si vycpala poprsí, počet mužů vzrostl. Nicméně ale u obou pohlaví záleží na celkovém prvním dojmu, takže žena s velikými ňadry by neměla spoléhat na to, že její intelektuální nepromyšlenost či nedostatek zaboduje, stejně tak muži s financemi u žen, které podvědomě sledují zdroje.

Jaké máte vy zkušnosti?